Ν. ΑΦΡΙΚΗ & ΜΟΖΑΜΒΙΚΗ (Πέμπτη 21 Μαρτίου – Τρίτη 9 Απριλίου 2013)
Οι πινέζες μας: Upington, Vryburg, Pretoria, Techobanine, Maputo, Xai Xai, Tofo, Vilanculos, Magaruque Island, Chidenguele
Ponta do Ouro – Namaacha: Από
τον Ατλαντικό στον Ινδικό, από τη Ναμίμπια στη Μοζαμβίκη (μέσω Νότιας Αφρικής)
και από γερμανική σε πορτογαλική αποικία, συνεχίσαμε να γράφουμε τη δική μας
πινεζοϊστορία και γεμίσαμε έτσι τις "κάρτες μνήμης" του μυαλού μας με
νέες γεύσεις, εμπειρίες, εικόνες και παραστάσεις. Τα 1.765 χλμ ήταν αρκετά για
να πάρουμε μία καλή γεύση του τι εστί Μοζαμβίκη, να θυμηθούμε το πραγματικό
αφρικανικό πρόσωπο που τόσο μας είχε λείψει και να κάνουμε μερικές θλιβερές
διαπιστώσεις και συγκρίσεις (αρχίστε να κάνετε συνειρμούς).
Το μεσημέρι της Πέμπτης (21/03) πατήσαμε για δεύτερη φορά
νοτιοαφρικάνικο έδαφος και το απογευματάκι φτάσαμε στο Upington όπου και
κατασκηνώσαμε μέχρι και την Κυριακή (24/03). Το κάμπινγκ, παρ’ όλο που ήταν
δημοτικό σκαρφάλωσε αμέσως στο TOP-5 μας
και μας επέτρεψε να ξεκουραστούμε επαρκώς, να κάνουμε τις μπουγάδες μας και να
σχεδιάσουμε τη συνέχεια έχοντας κλείσει έναν κανονικό κύκλο τον τελευταίο
ενάμιση μήνα (στο Upington είχαμε
σταματήσει για ανεφοδιασμό κατά την άνοδο προς Μποτσουάνα). Λεσότο, Σουαζιλάνδη
και Μοζαμβίκη ήταν οι επόμενοι προορισμοί -κατά τη σειρά γραφής- και η μοναδική
εκκρεμότητα ήταν η βίζα για το Λεσότο. Η απόσταση μέχρι την πρωτεύουσα Πρετόρια
ήταν μεν απαγορευτική (έξτρα καμιά 400αρια χλμ) αλλά πιο απαγορευτική ήταν η τιμή
της βίζας την οποία μόλις τη μάθαμε αρχίσαμε να τσιμπιόμαστε. Για ένα κράτος το
οποίο είναι κατά τι μεγαλύτερο από την Πελοπόννησο, οι μάγκες αξίωναν 80
περίπου ευρώ έκαστος. Και το χειρότερο; Οι μισοί δυτικοευρωπαίοι δεν
χρειάζονται βίζα! Βάζοντας κάτω τα οικονομικά μας (τα οποία η αλήθεια είναι ότι
όσο πάνε και λιγοστεύουν), παίρνοντας το και λίγο εγωιστικά-πατριωτικά (οι
φτωχοί Έλληνες θα κάνουν "μάγκες" τις διεφθαρμένες κυβερνήσεις με τον
τεράστιο φυσικό πλούτο;;;) και λαμβάνοντας υπόψιν το γεγονός ότι δε χρειάζεσαι
παραπάνω από 3-4 ημέρες για να γυρίσεις όλη τη χώρα, αποφασίσαμε να
προσπεράσουμε το μοναδικό, περίκλειστο από μία χώρα, κράτος (βασίλειο για την
ακρίβεια) στον κόσμο.
Επόμενος σταθμός, λοιπόν, αποφασίσαμε να είναι η
Σουαζιλάνδη αλλά για μία ακόμα φορά το πλάνο άλλαξε εν μία νυκτί. Και
εξηγούμαστε.. Η νοτιοαφρικανή "αδερφή" μας Sam από το Struisbaai, μαζί με τα
αδέρφια Yolanda
& Heindri που
επίσης είχαμε γνωρίσει τα Χριστούγεννα (είχαν "κατέβει" για διακοπές
από Πρετόρια όπου κατοικούν μόνιμα) και άλλους φίλους τους, είχαν
προγραμματίσει να κάνουν Πάσχα (Καθολικών) σε ένα καταδυτικό θέρετρο νότια του
Maputo και μάλιστα όταν τους αποχαιρετούσαμε το Γενάρη, είχαμε αφήσει ένα
παράθυρο ανοικτό. Το μέλλον κανείς δεν μπορεί να το προβλέψει αλλά μπορείς
κάλλιστα να επηρεάσεις τη δική σου πορεία. Στροφή λοιπόν προς βορά
(διανυκτέρευση σε ένα αδιάφορο κάμπινγκ στο Vryburg), τριήμερη
στάση (25-27/03) στην Πρετόρια στο σπίτι της Yolanda (εξαιρετικό παιδί, μεγαλοστέλεχος σε Αυστραλέζικη
εταιρία συμβούλων), έκπληξη στην Sam (την
περιμέναμε στο αεροδρόμιο μαζί με τον Heindri και
έπαθε την πλάκα της μετά από δύο μήνες που είχε να μας δει) και κατεύθυνση προς
νότο και σύνορα με Μοζαμβίκη.
Λίγο μετά τα μεσάνυχτα της Πέμπτης (28/03), ξεκινήσαμε
κομβόι 6 αυτοκίνητα να καλύψουμε μία απόσταση 660 χλμ προκειμένου να είμαστε
στα σύνορα όσο πιο νωρίς γινόταν έτσι ώστε να αποφύγουμε το συνωστισμό των
ταξιδιωτών του Πάσχα. Τραβηγμένο το σενάριο (φεύγεις που φεύγεις για διακοπές,
δεν είναι ανάγκη να "σκοτωθείς" στην οδήγηση) αλλά μιας και εμείς
απλά ακολουθούσαμε, δεν είχαμε λόγο να αλλάξουμε το σχέδιο. Ο καημένος ο Ζήκος
που πάνω από 70 χλμ/ώρα δεν είχε πατήσει εδώ και ένα χρόνο, ίδρωσε να φτάσει τα
100 και πραγματικά με δυσκολία καταφέρναμε να προλαβαίνουμε τους υπόλοιπους με
τους οποίους μετά από μισή ώρα οδήγησης όχι μόνο τους χάσαμε αλλά πλέον τους
συναντούσαμε στα βενζινάδικα. Εκείνοι είχαν φουλάρει, είχαν φάει, είχαν πάει
την τουαλέτα τους και έφευγαν και εμείς μόλις φτάναμε για να βάλουμε πετρέλαιο
και να ξαναφύγουμε στα καπάκια. Μ’ αυτά και μ’ αυτά, φτάσαμε γύρω στη 1 το
μεσημέρι στα σύνορα του Kosi Bay από πλευράς Νότιας
Αφρικής και ακολούθως στο σταθμό του Ponta Do Ouro από πλευράς
Μοζαμβίκης. Λίγο το ψιλόβροχο, λίγο ο κλασσικός χαμός των συνόρων και οι Νοτιοαφρικανοί
που τρέχανε σαν τρελοί από γραφείο σε γραφείο, μας πήρε καμιά ωρίτσα να
"ψωνίσουμε" τις βίζες μας (πρώτη φορά που ψωνίσαμε απευθείας από τα
σύνορα), να βγάλουμε την άδεια προσωρινής κυκλοφορίας και την ασφάλεια του
Ζήκου και να επανενταχθούμε στο κομβόι της παρέας.
Η Γιολάντα (κάτοχος ενός δίπορτου RAV4 χωρίς τετρακίνηση) μας είχε ενημερώσει
ότι με το που περνάς τα σύνορα, χρειάζεσαι οπωσδήποτε 4Χ4 καθώς δεν υπάρχει
δρόμος παρά μόνο παχιά άμμος. Δεν αγχωθήκαμε μιας και ο Ζήκος θα βρισκόταν και
πάλι στο φυσικό του περιβάλλον και μάλιστα λόγω της βροχής δεν χρειάστηκε καν
τετρακίνηση. Μετά από μιάμιση ώρα offroad διαδρομής σε μία καταπράσινη τροπική
ζούγκλα, φτάσαμε στο κάμπινγκ του Tachobanine όπου θα μέναμε τις επόμενες
ημέρες μέχρι και την Κυριακή του Πάσχα. Το κάμπινγκ δεν ήταν τίποτα ιδιαίτερο
(για την ακρίβεια ανοργάνωτο και πολύ πρόχειρα στημένο) και ο ιδιοκτήτης του
ήταν ένα νούμερο 25 χρονών από την Ολλανδία που δεν μπορούσε να μοιράσει δυο
γαϊδάρων άχυρα. Δεν μας χάλασε ιδιαίτερα μιας και ήμασταν κυριολεκτικά μέσα σε
τροπικό δάσος και μόλις μερικές δεκάδες μέτρα από έναν υπέροχο Ινδικό. Ο καιρός
και τις τέσσερις ημέρες δεν θα λέγαμε ότι μας έκανε όλα τα χατίρια αλλά σε
γενικές γραμμές η αμμώδης παραλία ήταν υπέροχη ενώ τα κύματα και τα δυνατά
ρεύματα έκαναν το μπάνιο στη θάλασσα διασκεδαστικό. Γνωρίσαμε αρκετό κόσμο και
παίξαμε –σε παγκόσμια αποκλειστικότητα!- το νέο παιχνίδι του Heindri. Ο φίλος
μας σπουδάζει Σχεδιασμό Παιχνιδιών (ή Game Design) στο Γιοχάνεσμπουργκ και το
πρώτο του επιτραπέζιο ήταν ένα απολαυστικό παιχνίδι για ενήλικες που είχε θέμα
τη μαφία και η Γεωργία αναδείχθηκε νικήτρια δις! Μπορεί ο Heindri να είναι
πρωτοετής αλλά το παιχνίδι που είχε σχεδιάσει με άλλους τρεις
συμφοιτητές του, κατά την προσωπική μας άποψη μπορεί άνετα να πουλήσει αρκετές
χιλιάδες κομμάτια καθώς συγκεντρώνει όλα τα χαρακτηριστικά ενός άριστα στημένου
επιτραπέζιου με ξεκάθαρους κανόνες, στρατηγική σκέψη και ανάλυση, έξυπνα
σενάρια και ρόλους που οι ενήλικες λατρεύουν. Και τις δύο φορές που παίξαμε,
μας πήρε πάνω από πέντε ώρες για να τελειώσουμε και οφείλουμε να πούμε ότι δεν
βαρεθήκαμε σε κανένα σημείο. Ο φίλος μας, υποσχέθηκε να μας στείλει το παιχνίδι
και τους κανόνες σε ηλεκτρονική μορφή και όσοι θα θέλατε να δοκιμάσετε κάτι
πραγματικά φρέσκο, δεν έχετε παρά να μας στείλετε ένα email. Οι μέρες
πέρασαν γρήγορα, οι δύτες της παρέας έκαναν αρκετές βουτιές (όσο ο καιρός το
επέτρεπε) και ήπιαν όσο περισσότερο αλκοόλ μπορούσαν (αν νομίζετε ότι στην
Ελλάδα πίνουμε τόσο όσο στη ΝΑ, τότε σας συνιστούμε να αναθεωρήσετε πάραυτα)
και τη Δευτέρα του Πάσχα, είχε έρθει η ώρα να αποχαιρετίσουμε τους φίλους μας
και να συνεχίσουμε την περιήγησή μας στη χώρα προς βορά.
Δευτέρα πρωί (01/04) ξεκινήσαμε για την πρωτεύουσα, το Maputo (Μαπούτο ή
Μαπούτου). Η απόσταση ήταν μόλις 112 χλμ αλλά ο δρόμος -για την ακρίβεια ο
χωματόδρομος- ήταν τόσο άσχημος που το κάναμε σε 6 ώρες. Από το Catembe, ένα μικρό
χωριουδάκι, πήραμε το φέρυ για την πρωτεύουσα και μέσα σε 10 λεπτάκια πατούσαμε
το πόδι μας -ή καλύτερα τις ρόδες μας- σε μία φρενήρη μετακομμουνιστική
μεγαλούπολη όπου το μεσογειακό ταπεραμέντο -ελέω Πορτογάλων- ήταν διάχυτο στις
αγορές και στους δρόμους. Το Maputo, όπως και ολόκληρη η Μοζαμβίκη μας θύμισε
αμέσως πραγματική Αφρική (και όλα αυτά που είχαμε δει και βιώσει στη Δυτική
Αφρική τους πρώτους μήνες). Πάγκοι με φαγητό και φρούτα παντού, πολύχρωμα
κτήρια και αποικιακές κατοικίες, κυκλοφοριακό, ουρές και σταθμευμένα
αυτοκίνητα, βουνά από σκουπίδια που σιγοκαίγονταν και μία κυβέρνηση τόσο
διεφθαρμένη και προσκολλημένη στην εξουσία που το παραμικρό σημάδι αποσταθεροποίησης
θα μπορούσε κάλλιστα να σημάνει δεύτερο εμφύλιο.
Σημείωση: Τα σχόλια περί "συνειρμών" τόσο στο συγκεκριμένο οδοιπορικό όσο και στο προηγούμενο, ασφαλώς και εμπεριέχουν μία γλυκόπικρη δόση χιούμορ σε μία προσπάθεια να σαρκάσουμε την ελληνική κατάρρευση αξιών και ιδεών την τελευταία τριετία ως αποτέλεσμα της σοκαριστικά ανίκανης διαχείρισης και ανύπαρκτης ανάληψης ευθυνών, την τελευταία τριακονταετία. Το να διαπιστώνουμε πόσο θλιβερά ίδιοι είμαστε με λαούς και έθνη που απελευθερώθηκαν-ανεξαρτητοποιήθηκαν μόλις πριν 30-40 χρόνια χωρίς ποτέ να τους έχει δοθεί η οποιαδήποτε ευκαιρία για ανάκαμψη-ανάπτυξη-παιδεία από τον οποιονδήποτε, μας γεμίζει με πολλά ερωτηματικά και ερωτήματα που απαντήσεις μπορεί να δώσει μόνο η Ιθάκη μας. Σταματήσαμε να πιστεύουμε από καιρό στα παραμύθια και πλέον παίζοντας το δικό μας παιχνίδι και κάνοντας τη δική μας πλάκα, νιώθουμε την αυτοκάθαρση στις συνειδήσεις μας και πλάθουμε τη δική μας κοσμοθεωρία. Τέλος, όσοι πιστεύουν ότι τα όνειρα είναι μόνο για τα παιδιά, είτε είναι πολύ γελασμένοι είτε είναι πολύ γερασμένοι.
Στο Maputo κάτσαμε μόνο μία βραδιά καθώς η διανυκτέρευση στο μοναδικό backpackers που υπήρχε στην πόλη ήταν πάρα πολύ ακριβή και επιπλέον αυτή τη φορά δεν προβλεπόταν βιζοσαφάρι. Πριν όμως αναχωρήσουμε, προλάβαμε να πάρουμε μία μικρή μόνο γεύση της FRELIMOγραφειοκρατίας. Κυρίως οι Νοτιοαφρικανοί αλλά και άλλοι overlanders μας είχαν προειδοποιήσει για το πόσο αυστηρή -σε σημείο παραλογισμού- είναι η τροχαία στα μπλόκα κατά μήκος του δρόμου και για το ότι θα ήταν προτιμότερο να έχουμε μία επικυρωμένη φωτοτυπία της βίζας μας παρά να δίνουμε το διαβατήριο μας προς έλεγχο (το οποίο εν τέλει, οι τροχαίοι κρατούσαν "ενέχυρο" μέχρι να πέσει το λάδωμα). Η πρώτη επίσκεψη στο ελληνικό προξενείο έπεσε στο κενό μιας και ο πρόξενός μας απουσίαζε. Η δεύτερη επίσκεψη σε παρακείμενο αστυνομικό τμήμα δεν στέφθηκε, επίσης, με επιτυχία καθώς η αστυνομία δεν επικύρωνε φωτοαντίγραφα (σε ανάλογη περίπτωση στη Μποτσουάνα και συγκεκριμένα στη Gaborone, η δουλειά μας είχε γίνει σε 2’ χρονομετρημένο). Την εξουσία ταύτη είχε το Υπουργείο Δικαιοσύνης (μη ρωτήσετε ποιος τομέας του!) και σε άψογη νοηματική, το όργανο μας έδωσε οδηγίες για το πλησιέστερο γραφείο. Δε δυσκολευτήκαμε να το βρούμε και μέσα σε ένα τεταρτάκι και με 0,30 ευρωσέντς, η δουλειά μας έγινε. Το ότι πίσω από τον γκισέ βρίσκονταν 7 υπάλληλοι εκ των οποίων, η μία μασούλαγε φυστίκια και η άλλη άκουγε μουσική, δε θα το σχολιάσουμε.
Οι πινέζες μας: Upington, Vryburg, Pretoria, Techobanine, Maputo, Xai Xai, Tofo, Vilanculos, Magaruque Island, Chidenguele
Παραλία Tachobanine |
Δημοτικό κάμπινγκ στο Upington |
Μουσακάς & focaccia από τη Γεωργία στην Πρετόρια |
Off road στη Νότια Μοζαμβίκη |
Μπανάκι στον Ινδικό ξανά! |
Δυστυχώς, τουριστική βιομηχανία στη Μοζαμβίκη υπάρχει
αλλά λόγω του εμφυλίου αλλά και της αποτυχημένης διακυβέρνησης μετά από αυτόν
δε θα έλεγες ότι είναι στα επίπεδα Μποτσουάνα ή Ναμίμπια. Οι εξωτικές παραλίες
με την κατάλευκη άμμο και τις ατόλες που τονίζει η παλίρροια και η τοπική
κουζίνα με τις πορτογαλικές επιρροές μένουν να συγκινούν τον ταξιδιώτη ενώ τα
εθνικά πάρκα είναι άδεια και ανοργάνωτα χωρίς καμία επενδυτική πρωτοβουλία που
θα προσέλκυε τουρισμό άρα και οργάνωση.
Ο δρόμος προς Μαπούτο |
Μαπούτο Donwtown |
Πριν ακόμα οι Ευρωπαίοι χωρίσουν και κατανείμουν την Αφρικανική γη στη σύνοδο
του Βερολίνου (1884-1885) κατά το δοκούν (γνωστό και ως Scramble of Africa), ο Πορτογάλος θαλασσοπόρος Βάσκο ντα Γκάμα είχε
προλάβει να εξερευνήσει -και- την ανατολική ακτή που βρέχει ο Ινδικός και να
προλειάνει έτσι το έδαφος για τους Πορτογάλους αποίκους που κατέφθασαν στις
αρχές του 16ου αιώνα. Μαζί με την Αγκόλα, η Μοζαμβίκη αποτέλεσε μέχρι και τα
μέσα της δεκαετίας του ’70, πορτογαλική αποικία και σε συνδυασμό με το
αιματοκύλισμα λόγω του εμφυλίου τα επόμενα 15 χρόνια (1977-1992), δεν
άφησαν και πολλά περιθώρια για ανάπτυξη. Ο σημερινός επισκέπτης αντικρίζει μία
χώρα που ο μέσος όρος ανάπτυξης μπορεί να κυμαίνεται μεταξύ 6-8% την τελευταία
δεκαετία και στηρίζεται κατά κύριο λόγο στην γεωργία, τη χημική βιομηχανία και
τα πλούσια φυσικά κοιτάσματα σε αέριο που ανακαλύφθηκαν μόλις πέρυσι (και για να
κάνετε τις συγκρίσεις, η Ελλάδα είναι σταθερά μείον μία με δύο μονάδες την
τελευταία τριετία ενώ η Κίνα παίζει πάνω από 6% σταθερά την τελευταία δεκαετία)
αλλά το ΑΕΠ μόλις και μετά βίας ξεπερνά τα 1.000 δολάρια ετησίως. Ο
κυβερνητικός σχηματισμός FRELIMO (Frente de Libertação de Moçambique) που είχε καταφέρει
να εκδιώξει τους Πορτογάλους και να επικρατήσει του εμφυλίου είχε μαρξιστικές/
κομμουνιστικές επιρροές και σοσιαλιστικές βλέψεις ενώ η αντιπολίτευση του RENAMO (Resistência
Nacional Moçambican) ακριβώς το αντίθετο. Δεχόμενοι εκατέρωθεν υλικοτεχνική
και ιδεολογική υποστήριξη από ευρωπαϊκές, ρωσικές, κινέζικες, κουβανέζικες,
ροδεσιανές και νοτιοαφρικάνικες δυνάμεις, μάχονταν για την επικράτηση και την
εγκαθίδρυση των δικών τους μηχανισμών για 15 χρόνια ώσπου τελικά, μετά από 1
εκατομμύριο θύματα και πάνω από 2 εκατομμύρια πρόσφυγες, έδωσαν τα χέρια και
ήρθαν σε συμφωνία ειρήνης. Σήμερα, η Μοζαμβίκη βρίσκεται στον πυθμένα των
διεθνών κατατάξεων διαφάνειας και διαφθοράς (123η από τους 174) και ο κρατικός
μηχανισμός της μοιάζει με ξεκούρδιστο ρολόι (κάτι σαν την Ελλάδα ας πούμε). Ο
χρηματισμός δημοσίων υπαλλήλων, τα αμέτρητα παραθυράκια του νόμου και η μη
εφαρμογή αυτού ανάλογα με τις πολιτικές σου πεποιθήσεις και τις γνωριμίες που
έχεις, ο ασύδοτος διορισμός και γιγάντωση του ευρύτερου δημόσιου τομέα και η
ατελείωτη γραφειοκρατία είναι οι πιο χτυπητές από τις σημερινές προκλήσεις που
αντιμετωπίζει η χώρα και το πολιτικό σύστημα (μπορείτε να κάνετε ελεύθερα όσους
συνειρμούς θέλετε). Από τη μία, το FRELIMO δε
διανοείται να χάσει τα ηνία της εξουσίας και έτσι συντηρεί ένα πανίσχυρο
σύστημα ευνοιοκρατίας "μελών & φίλων" ενώ από την άλλη το RENAMO διψάει για τον
απόλυτο έλεγχο της χώρας και την άνοδο στο ανώτερο σκαλί της διακυβέρνησης,
κάτι που ποτέ μέχρι τώρα δεν είχε τη χαρά να γευτεί.
Σημείωση: Τα σχόλια περί "συνειρμών" τόσο στο συγκεκριμένο οδοιπορικό όσο και στο προηγούμενο, ασφαλώς και εμπεριέχουν μία γλυκόπικρη δόση χιούμορ σε μία προσπάθεια να σαρκάσουμε την ελληνική κατάρρευση αξιών και ιδεών την τελευταία τριετία ως αποτέλεσμα της σοκαριστικά ανίκανης διαχείρισης και ανύπαρκτης ανάληψης ευθυνών, την τελευταία τριακονταετία. Το να διαπιστώνουμε πόσο θλιβερά ίδιοι είμαστε με λαούς και έθνη που απελευθερώθηκαν-ανεξαρτητοποιήθηκαν μόλις πριν 30-40 χρόνια χωρίς ποτέ να τους έχει δοθεί η οποιαδήποτε ευκαιρία για ανάκαμψη-ανάπτυξη-παιδεία από τον οποιονδήποτε, μας γεμίζει με πολλά ερωτηματικά και ερωτήματα που απαντήσεις μπορεί να δώσει μόνο η Ιθάκη μας. Σταματήσαμε να πιστεύουμε από καιρό στα παραμύθια και πλέον παίζοντας το δικό μας παιχνίδι και κάνοντας τη δική μας πλάκα, νιώθουμε την αυτοκάθαρση στις συνειδήσεις μας και πλάθουμε τη δική μας κοσμοθεωρία. Τέλος, όσοι πιστεύουν ότι τα όνειρα είναι μόνο για τα παιδιά, είτε είναι πολύ γελασμένοι είτε είναι πολύ γερασμένοι.
Στο Maputo κάτσαμε μόνο μία βραδιά καθώς η διανυκτέρευση στο μοναδικό backpackers που υπήρχε στην πόλη ήταν πάρα πολύ ακριβή και επιπλέον αυτή τη φορά δεν προβλεπόταν βιζοσαφάρι. Πριν όμως αναχωρήσουμε, προλάβαμε να πάρουμε μία μικρή μόνο γεύση της FRELIMOγραφειοκρατίας. Κυρίως οι Νοτιοαφρικανοί αλλά και άλλοι overlanders μας είχαν προειδοποιήσει για το πόσο αυστηρή -σε σημείο παραλογισμού- είναι η τροχαία στα μπλόκα κατά μήκος του δρόμου και για το ότι θα ήταν προτιμότερο να έχουμε μία επικυρωμένη φωτοτυπία της βίζας μας παρά να δίνουμε το διαβατήριο μας προς έλεγχο (το οποίο εν τέλει, οι τροχαίοι κρατούσαν "ενέχυρο" μέχρι να πέσει το λάδωμα). Η πρώτη επίσκεψη στο ελληνικό προξενείο έπεσε στο κενό μιας και ο πρόξενός μας απουσίαζε. Η δεύτερη επίσκεψη σε παρακείμενο αστυνομικό τμήμα δεν στέφθηκε, επίσης, με επιτυχία καθώς η αστυνομία δεν επικύρωνε φωτοαντίγραφα (σε ανάλογη περίπτωση στη Μποτσουάνα και συγκεκριμένα στη Gaborone, η δουλειά μας είχε γίνει σε 2’ χρονομετρημένο). Την εξουσία ταύτη είχε το Υπουργείο Δικαιοσύνης (μη ρωτήσετε ποιος τομέας του!) και σε άψογη νοηματική, το όργανο μας έδωσε οδηγίες για το πλησιέστερο γραφείο. Δε δυσκολευτήκαμε να το βρούμε και μέσα σε ένα τεταρτάκι και με 0,30 ευρωσέντς, η δουλειά μας έγινε. Το ότι πίσω από τον γκισέ βρίσκονταν 7 υπάλληλοι εκ των οποίων, η μία μασούλαγε φυστίκια και η άλλη άκουγε μουσική, δε θα το σχολιάσουμε.
Τοπική μπύρα DoisM |
Να τρώει η μάνα & του παιδιού να μη δίνει |
Η ώρα είχε περάσει όμως και η παραλία του Xai Xai μας περίμενε. Αν
και φύγαμε σχετικά αργά από το Maputo και
κάναμε περίπου μία ώρα για να βγούμε από το κέντρο λόγω της απίστευτης κίνησης,
αργά το απογευματάκι φτάσαμε στον πρώτο μας σταθμό. Στη διαδρομή παρατηρήσαμε,
πέραν των πολλών κλασσικών χωριών και ανοικτών αγορών αφρικανικού τύπου, πολλά
ερειπωμένα σπίτια και γκρεμίσματα τα οποία έδιναν την αίσθηση της εγκατάλειψης.
Ακριβώς την ίδια αίσθηση αποκομίσαμε όταν φτάσαμε στο κάμπινγκ της περιοχής. Οι
τρεις υπάλληλοι που συναντήσαμε ήταν από αδιάφοροι έως ανήμποροι ενώ οι
εγκαταστάσεις ήταν κυριολεκτικά 30 χρόνια πίσω. Τα τσιμέντα
"σχισμένα", οι σωληνώσεις σκουριασμένες, οι στέγες πεσμένες, οι
βρύσες -όσες δεν είχαν σκουριάσει- να στάζουν και τα καζανάκια κατεστραμμένα.
Στο δε μπαρ, τα ψυγεία ήταν παντελώς άδεια (είχαν ξεμείνει ελάχιστες μπύρες)
και η μπάρα ήταν "χτισμένη" με πλακάκι τουαλέτας. Από την άλλη
πλευρά, η παραλία δε θύμιζε σε τίποτα τις εξωτικές παραλίες με λευκή άμμο που
βλέπαμε στα καρτ ποστάλ στο Maputo και με τόσο κύμα που είχε, γυρίσαμε άρον
άρον πίσω στη σκηνή. Σε όλη τη χώρα και ιδιαίτερα στις παραθαλάσσιες περιοχές,
είναι πολύ συνηθισμένο να πουλάνε γαρίδες, καλαμάρια και ψάρια στο δρόμο. Στην
προσπάθειά μας να βρούμε το κάμπινγκ και σταματώντας να ρωτήσουμε κάτι
πιτσιρικάδες, εκείνοι μας την "έπεσαν" κλασσικά και δώσαμε ραντεβού
για αργότερα. Ο πιο θαρραλέος της παρέας λοιπόν μας βρήκε (το κάμπινγκ ήταν
παντελώς άδειο εννοείται) και ήρθε να μας πουλήσει την πραμάτεια του. Με κάτι
λιγότερο από 9 ευρώ, ψωνίσαμε 1.5 κιλό φρέσκιες γαρίδες Ινδικού τις οποίες
δώσαμε στην κυρία του κάμπινγκ να μας ψήσει και μαζί με την τοπική μπύρα Dois M (ντουζ εμ προφέρεται στα πορτογαλικά), ο Νίκος εκείνο το
βράδυ συμπλήρωσε τρεις δεκαετίες ζωής χωρίς να σβήσει κεράκι άλλα νιώθοντας
πλήρης που εκείνο που ονειρευόταν 3-4 χρονάκια πριν, δεν είχε αργήσει να
εκπληρωθεί. Ποιος θα του το έλεγε ότι θα έκλεινε τα 30 του περιπλανώμενος κάπου
στη νότια Μοζαμβίκη, έχοντας αποδράσει από μία καθημερινότητα και μία ρουτίνα
δίνοντας στο σύστημα αξιών του Greek dream των δεκαετιών
’90-'00 τη μούτζα που τους άξιζε. Την υγεία μας να έχουμε και από όνειρα, άλλο
τίποτα.
Κάμπινγκ στο Τόφο |
Παραλία Vilanculos |
Magaruque Island |
Magaruque Island |
Εκτός από την Μαρίνα, στο Vilanculos είχαμε την τύχη να γνωρίσουμε και δύο παιδιά δικά μας (συν τη μικρή τους κόρη). Ο Μιχάλης και η Ρεβέκκα ζουν τους τελευταίους 6 μήνες στο Maputo μαζί με τη μικρή Αριάδνη και στο Vilanculos έκαναν ολιγοήμερες διακοπές. Πριν όμως από αυτή την εγκατάσταση, είχαν θητεύσει επί 18ετία σε διάφορα αφρικανικά και μεσοανατολικά μέτωπα -κυρίως πολεμικά- ως εργαζόμενοι στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα. Σκληρά καρύδια και οι δύο, μοιράστηκαν μαζί μας μικρό μόνο μέρος των εμπειριών τους ενώ ταυτόχρονα μας έδωσαν το στίγμα της σημερινής Μοζαμβίκης. Χαρήκαμε πολύ που μετά από καιρό πετύχαμε "νορμάλ" Έλληνες και είχαμε την ευκαιρία να αναλύσουμε διάφορα θέματα (η αλήθεια είναι ότι μετά τον εφιάλτη της Μαυριτανίας και το "νούμερο" που συναντήσαμε, αποφεύγουμε -όσο μπορούμε- τα ελληνικά στοιχεία).
Εν τω μεταξύ, από το μεσημέρι της Παρασκευής, η Μαρίνα μας είχε ενημερώσει για μικρής έκτασης έκτροπα και διαμάχη μεταξύ της αστυνομίας και της στρατιωτικής οργάνωσης του RENAMO μόλις 250 χλμ πιο βόρεια από το Vilanculos χωρίς όμως να εμπνέεται κάποια ανησυχία (μετά το πέρας του εμφυλίου και κατ’ όπιν συμφωνίας μεταξύ των δύο παρατάξεων, το RENAMO διατηρούσε στρατιωτική δύναμη 300 μελών ενώ ο ηγέτης πρόσφατα είχε δηλώσει ότι δεν ένιωθε ασφαλής και για το λόγο αυτό κυκλοφορούσε συνεχώς με οπλισμένους άντρες ασφαλείας). Το Σάββατο όμως σε νέα επεισόδια και κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, λεωφορείο της γραμμής είχε δεχθεί πυροβολισμούς και 4 άνθρωποι είχαν σκοτωθεί. Οι επικείμενες εκλογές του Νοεμβρίου και οι δηλώσεις της αντιπολίτευσης για μποϋκοτάζ έκαναν την ατμόσφαιρα να μυρίζει μπαρούτι και τους ντόπιους να φοβούνται ότι ο ελάχιστος τουρισμός που υπάρχει θα εξαφανιστεί εντελώς σε περίπτωση γενικευμένης σύρραξης. Επιπλέον, ένα παλικάρι που δούλευε στο μπαρ του κάμπινγκ, έτυχε να επιβαίνει στο συγκεκριμένο λεωφορείο και οι ιστορίες που περιέγραφε όταν επέστρεψε ήταν κυριολεκτικά ανταπόκριση από πολεμικό μέτωπο. Αρκετά παιδιά που γνωρίσαμε άλλαξαν τα εισιτήριά τους για Maputo ενώ και μεις δε θέλαμε και πολύ να αναθεωρήσουμε το οποιοδήποτε σχέδιο για κίνηση προς κεντρική και βόρεια Μοζαμβίκη. Από τη μία δεν χάσαμε και τίποτα μιας και τα σημαντικότερα "αξιοθέατα" της Μοζαμβίκης είναι οι τροπικές παραλίες της, τα φρέσκα θαλασσινά και το κοτόπουλο piri piri, τα όποια είχαμε γευτεί από όλες τις απόψεις (μόνο το Isla de Mozambique δεν καταφέραμε να επισκεφτούμε (νησάκι γεμάτο κτήρια αποικιοκρατικού ρυθμού) ενώ απ’ την άλλη, αυτή η επιστροφή διευκόλυνε τα σχέδια μας για κίνηση προς νότο, είσοδο στη Σουαζιλάνδη και άνοδο ξανά προς Πρετόρια από όπου θα παραλαμβάναμε το νέο μας Carnet (οι γονείς μας θα το ταχυδρομούσαν στη διεύθυνση της Γιολάντα).
Τη Δευτέρα (08/04) ξεκινήσαμε από τις 6 το πρωί και μετά από 430 χλμ αποφασίσαμε να σταματήσουμε το ράλυ στο Chidenguele και τη λίμνη Nhambavale. Διανυκτερεύσαμε σε ένα άδειο lodge με φάτσα τη λίμνη όπου τους παρακαλέσαμε να παρκάρουμε (κλασσικά) μόνο για μία βραδιά και την επομένη φύγαμε γραμμή για τα σύνορα με Σουαζιλάνδη. Περάσαμε εκ νέου από το Maputo και συγκεκριμένα από κάποιους περιφερειακούς εκτός κέντρου πόλεως όπου για μία ακόμα φορά διαπιστώσαμε πως μερικοί άνθρωποι -για την ακρίβεια ολόκληροι λαοί- γεννιούνται, ζουν και πεθαίνουν με τη στάμπα του "άτυχου" μόνο και μόνο επειδή κατοικούν σε λάθος μεριά του πλανήτη. Στο συνοριακό σταθμό του Namaacha, η Γεωργία δεν έκανε ούτε 3’ για να της σφραγίσουν τα διαβατήρια και το μεσημεράκι περνούσαμε στο Βασίλειο της Σουαζιλάνδης μπαίνοντας κατά κάποιο τρόπο σε τροχιά ανόδου προς την Αίγυπτο, τον τελικό μας δηλαδή προορισμό στην αφρικανική Ήπειρο.
Σάλτσα piri piri |
Μας άρεσε: Η εξωτική παραλία του νησιού Magaruque, οι φρέσκες
γαρίδες, η καυτερή σάλτσα piri piri, οι καρύδες κατευθείαν από το δέντρο
και τα φιστίκια κάσιους που ψωνίσαμε από το δρόμο, η τοπική μαύρη μπύρα Laurentina και
η τροπική βλάστηση είναι ότι κρατήσαμε από τη Μοζαμβίκη στη μνήμη του μυαλού
μας. Επιπλέον, το τοπικό ρούμι R&R με χυμό από βατόμουρα (Sparletta Raspberry) και το catembe (φτηνό κόκκινο κρασί με coca cola) μας έκαναν το κεφάλι κουδούνι αλλά μας άρεσε!
Τα χέρια προτάσσονται στη θέα λευκού! |
Λεωφόρος Βλαντιμίρ Λένιν |
Είδαμε: Εκτός από βανάκια, combis και
λεωφορεία, οι άνθρωποι στοιβάζονται σε καρότσες αγροτικών και μεγαλύτερων ημιφορτηγών
προκειμένου να μετακινηθούν ενώ η φαντασία δε λείπει όταν πρόκειται για
μεταφορές αντικειμένων. Μας έκανε εντύπωση επίσης ότι
κεντρικές λεωφόροι της πρωτεύουσας έχουν πάρει το όνομά τους από μεγάλες και
ιστορικές κομμουνιστικές φιγούρες όπως ο Βλαντιμίρ Λένιν, ο Μάο Τσε Τουνγκ κλπ.
Δεν είναι ανέκδοτο όταν ένας ντόπιος σου δίνει οδηγίες με την ακόλουθη σειρά
"Κατεβαίνεις τη Μάο Τσε Τουνγκ, δε στρίβεις αριστερά στη Λένιν αλλά
συνεχίζεις μέχρι την Καρλ Μαξ. Κάνεις αριστερά κλπ κλπ". Τέλος, είδαμε ουρές σε κιόσκια πώλησης μονάδων ηλεκτρικού ρεύματος καθώς το σύστημα στη χώρα λειτουργεί ακριβώς όπως και ο χρόνος ομιλίας στα κινητά καρτοτηλέφωνα.
Ακούσαμε: Οι ντόπιοι αποκαλούν τους λευκούς
επισκέπτες "Mulungu" ή Muzungu".
Μέση τιμή πετρελαίου: 1.08 euro/lt
Τοπικό νόμισμα: Meticai - Ισοτιμία: 1 ευρώ ≈ 36 Meticai
Τοπικό νόμισμα: Meticai - Ισοτιμία: 1 ευρώ ≈ 36 Meticai
Πριτσίνια παντού! |
Μπαλώματα παντού. |
Αυτοκίνητο: Ο Ζήκος δεν αντιμετώπισε
ιδιαίτερη δυσκολία παρά το άσχημο οδικό δίκτυο (δρόμοι γεμάτοι μπαλώματα,
χωματόδρομοι με νεροφαγώματα κλπ) αν και δεν κάναμε τόσα πολλά χιλιόμετρα.
Όλο το off road κομμάτι από το Ponta do Ouro μέχρι το Maputo βγήκε
σχετικά άνετα αν και υπήρχαν σημεία που χρειάστηκε να βάλουμε τετρακίνηση. Σε
γενικές γραμμές, το θέμα Ζήκος δεν μας απασχόλησε καθόλου και η εγχείρηση στο Keetmanshoop φαίνεται
να πήγε μια χαρά.
Πατήστε εδώ για τις φωτογραφίες
Πατήστε εδώ για να αγοράσετε το t-shirt μας & να υποστηρίξετε ένα ορφανοτροφείο στη Ζιμπάμπουε
Πατήστε εδώ για να αγοράσετε το t-shirt μας & να υποστηρίξετε ένα ορφανοτροφείο στη Ζιμπάμπουε
Nίκο Χρόνια Πολλά και Καλά!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΆλλη μια όμορφη αλλά και ταλαιπωρημένη χώρα απολαύσαμε μέσα από τις φωτό-διηγήσεις σας.
Να είστε καλά και καλή συνέχεια!
Καλημέρα απο Χαλκίδα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕκτός από το να περνάτε καλά έχετε βελτιωθεί πολύ και στο bloging.
Πολύ καλό το νεο look του blog. Τα χρώματα της Αφρικής σας επιρρέασν θετικά.
Πάντα σε αναμονή για τις επόμενες αναρτήσεις σας.
Δημήτρης Παπαγεωργίου
Kαλο ξημερωμα απο τα Χανια. Ρε παιδια πως θελατε βιζα για το Lesotho; Μηπως σας πηρανε φορτωμενους & πηγανε να σας δαγκασουνε; Mπηκα στο Lesotho απο το Sani Pass στην κορυφη (Sani Pass Summit) 2873m (μετα N. Αφρικανικα συνορα ειναι no man's land, και το στομαχισου να σου'ρχεται στον ουρανισκο, μετα απο ενα ξεγυρισμενο Ν. Αφρικανικο πρωινο). Λοιπον εκει ειχε immigration, αν το πεις immigration (ενα κτιριο σαν κοτετσι ητανε) μας σφραγισαν τα διαβατηρια & συνεχισαμε σε βραχοχαλικοδρομο περνωντας απο τη Thaba Tseka για διανυχτερευσουμε στο φραγμα του Κatse. Βιζα δεν χρειαζονται οι Ελληνες! ( The Department of Immigration and Passport services of the Ministry
ΑπάντησηΔιαγραφήof Home Affairs in Lesotho has announced that citizens of the following-countries do not need entry visas for Lesotho.
This is per Circular No 8 of 1993 and Circular no 7 of 1996.
_________________________________________________________________
The Government Secretary's Savingram No Cab/Dec of 1997 also refers.
Countries Whose Citizens Do Not Need Entry Visas For Lesotho:
Australia - Japan - Belgium - Netherlands - Denmark - Norway - Finland
Portugal - France - San Marino - Germany - South Africa - Iceland
South Korea - Greece - Spain - Ireland - Sweden - Israel Switzerland
Italy - United States Of America. ) Πηγη: http://www.golesotho.co.za/Embassies.html
Να το θυμαστε την επομενη φορα, μονο που ο Ζηκος θα πεθαινε στον δρομο, εμεις σκαρφαλωσαμε με ενα Toyota LC78 Wagon & δεν οδηγουσα εγω, Τεμπεριδη δεν με λενε! Ενα μπουρης οδηγουσε. Καλα Ταξιδια, Πολυχρονης.
Καλημέρα Πολυχρόνη. Όπως γνωρίζεις, στην Αφρική τα πράγματα αλλάζουν με ταχύτητες φωτός. Αυτό που σήμερα ισχύει, αύριο δεν ισχύει και όλα λειτουργούν κατά το δοκούν. Πριν κάνουμε το οτιδήποτε, διπλοτσεκάρουμε τα πάντα. Τόσο το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών όσο και οι 3 Πρεσβείες του Λεσότο στη Νότια Αφρική, με τις οποίες επικοινωνήσαμε, όλοι μας επιβεβαίωσαν ότι χρειαζόμαστε βίζα αξίας 1000 rand το άτομο. Το ότι εσύ ταξίδεψες χωρίς βίζα και το πότε, δεν παίζει κανέναν ρόλο. Επιπλέον,πολύ εύστοχα ανέφερες τον Άκη τον Τεμπερίδη και ακριβώς επειδή πολλά σύνορα είναι σαν κοτέτσια και εντελώς ανοργάνωτα, να σου κάνουμε γνωστό ότι τα παιδια μπήκαν στη Ναμίμπια το 2007 χωρίς βίζα δοκιμάζοντας απλά την τύχη τους. Αυτό δε σημαίνει ότι τα ελληνικά διαβατήρια δεν χρειάζονται βίζα για Ναμίμπια! Τώρα το τι γίνεται στο ενδεχόμενο που είσαι στα σύνορα και τελικά δεν σου κάθεται να γλιστρήσεις χωρίς βίζα, είναι άλλο θέμα (το diesel είναι το μεγαλύτερό μας έξοδο.)
ΑπάντησηΔιαγραφή